Clubkampioenschap

Gepost in Activiteiten

Wat doe je op een circuit? Precies racen! Om deze reden zijn de clubwedstrijden in het leven geroepen. Bij deze wedstrijden kan je op een laagdrempelige manier instromen in de wereld van het wedstrijd rijden. Een combinatie van spannende races en een gemoedelijke sfeer maken deze wedstrijden tot erg leuke dagen! Aan het eind van het seizoen worden in alle categorieën de clubkampioenen gekroond

Ik wil mee doen!
Als je voor het eerst op een wedstrijd komt, komen er veel nieuwe indrukken op je af met daarbij behorende vragen. Wanneer moet je rijden? Hoe werkt het kwalificatie systeem? etc etc. Om deze reden heeft Arjan vd Graaf een artikel geschreven "A day at the races". Hierin wordt alles wat je tegen gaat komen op een wedstrijddag beschreven. Mocht je na het lezen van het artikel nog steeds vragen hebben, wees dan niet bang deze te stellen! De andere leden leggen je het graag uit! 

Categorieën
Er wordt gereden in de volgende categorieën:
- 2wd Buggy
- 4wd Buggy
- Tamiya neo fighter

Valt jouw auto niet in een van bovenstaande categorieën? Geen probleem! We proberen je altijd in te delen in de klasse waar je het beste thuis hoort.

Daarnaast is er voor het clubkampioenschap een apart klassement voor de jeugdleden. In bovenstaande categorieën is een klassement voor leden tot en met 14 jaar alsmede een klassement voor leden tot een met 17 jaar.

Transponder
Voor het meten van je rondentijden en positie beschikt de club over een telsysteem. Hiervoor dient elke auto uitgerust te zijn met een transponder. Een transponder is een klein kastje met een uniek nummer dat opgepikt kan worden door de tellus onder de baan. Deze kan je kopen via mylaps.com. Nieuwe leden kunnen de eerste paar wedstrijden kosteloos gebruik maken van één van de leen transponders van de club.

Kosten
Voor leden is het clubkampioenschap volledig gratis!
Gastrijders betalen €10,- per keer.

Tijdschema
9:00 - Inschrijven
10:00 - Start eerste heats
13:30 - Start finales
16:30 - Wedstrijd afgelopen

(Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de start van de finales en eindtijd afwijken. Bovenstaand tijdschema is slechts een indicatie!)

Wedstrijd format
Kwalificatie:
Aan het begin van de dag worden er 3 kwalificaties van 5 minuten gereden. Als er in je klasse meerdere kwalificatie groepen zijn probeert de wedstrijdleiding deze altijd zoveel mogelijk in te delen met gelijke snelheid/ervaring.

Bij de start worden alle auto's op een rijtje voor de tellus gezet en 1 voor 1 afgeroepen. Als je je naam of nummer hoort mag je vertrekken. Op het moment dat je de tellus passeert starten jouw 5 minuten. De kwalificaties gaan op tijd, laat snellere deelnemers dus altijd passeren, dit is voor beide vaak het snelste! Zitten de 5 minuten er op dan mag je de ronden waar je op dat moment mee bezig bent afmaken. Rijd altijd door totdat de wedstrijdleiding geroepen heeft dat je gefinished bent. Doordat voor iedereen de 5 minuten op een ander moment ingaat kan het zijn dan andere klaar zijn terwijl jij nog een ronden mag rijden!

Bij de tweede reeks kwalificaties volgt dezelfde procedure. Het enige verschil dat dat er nu gestart wordt in de volgorde zoals de vorige geëindigd is.

Finale indeling
Na de kwalificaties word je ingedeeld in finale groepen. De snelste rijders zitten in de A-finale, de snelste daarna zitten in de B finale etc etc. Normaal worden finales met 10 rijders gereden, echter kan er gekozen worden om met een paar rijders meer of minder te rijden in een finale om ook in de laatste finales competitie te kunnen waarborgen.

Finales
Ook bij de finales rijden we 3 keer 5 minuten. De Finales starten we op een grid op het rechte stuk. Dit is een start opstelling die je ook wel kent van bijvoorbeeld de Formule 1. Er wordt afgeteld waarna een zoemer klinkt of "start" wordt geroepen. Iedereen vertrekt en de race is begonnen! Nu mag je racen om positie! Omdat bij de start erg dicht op elkaar gereden wordt is het verstandig de auto voor je gewoon te volgen tot er iets meer ruimte is om in te halen. Dit voorkomt dat je betrokken bent in een crash met andere rijders, welke je vaak gelijk een achterstand geven op de rest. Dakotah Phend (Professionele rc racer) zei ooit: "You can never win it in the first corner, but you can definitely lose it".

Baaninzetten
Na het rijden ga je baaninzetten. Je zet je auto en zender zo snel mogelijk weg op de daarvoor bestemde tafel en gaat op je positie staan. Op de baan staan bordjes met nummers, deze corrosponderen met de nummer op je auto. Ga op de plek staan met je nummer en trek je hesje aan. Het is nu de bedoeling dat je in het gebied waar je staat de auto's die gecrashed zijn recht zet. Deze zet je zo snel mogelijk terug op de baan zonder de andere rijders te hinderen. Als de race afgelopen is kan je je auto ophalen en terug naar de pits gaan.

Kinderen jonger dan 12 jaar mogen uit veiligheids overwegingen niet zelf baaninzetter. Een vervangende baaninzetter moet hiervoor geregeld worden.

Puntentelling
Bij de clubwedstrijden maken wij gebruik van het EFRA systeem.
Na één kwalificatie reeks worden de uitslagen van de rijders gerangschikt op snelheid. De nummer 1 krijgt 1 punt, de nummer 2 krijgt 2 punten, etc etc. Dit gebeurt voor elke kwalificatie zo. Na de kwalificaties wordt het slechtste van elke rijder geschrapt. Dus stel je bent geworden 10e, 19e en 2e. Dan worden alleen de 10e en 2e tijd geteld. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en hier wordt een ranglijst gemaakt. De rijder met de minste punten komt bovenaan.

Dit zelfde systeem wordt gebruikt om de uitslag van de finale te bepalen.

Uitslagen en clubkampioenschap
Van alle wedstrijden van het clubkampioenschap worden de uitslagen bijgehouden voor het clubkampioenschap. De uitslagen worden gepubliceerd op de Facebook pagina van Mac Vlijmen.

Puntentelling:
Voor elke wedstrijd krijg je punten. De rijder die 1ste wordt krijgt 100 punten, de 2de krijgt 99 punten, de 3de 98 etc etc. Aan het eind van het seizoen worden deze punten bij elkaar opgeteld. Van alle wedstrijden wordt bij iedereen de wedstrijden met de slechtste uitslag weggestreept. De rijder met de meeste punten is de winnaar van het kampioenschap.