De Auto’s
Race buggy’s in 2WD en 4WD en de Tamiya Fighter buggy
De buggy is een van de oudste en meest competitieve off-road klasse die er op dit moment gereden wordt. Hoewel het kleine lichte auto’s zijn moet je ze niet onderschatten. Ze zijn ontzettend wendbaar, hebben talloze afstel mogelijkheden en zijn erg precies te besturen. Deze modellen zijn vooral gemaakt om zo snel mogelijk rond te gaan op een circuit. Daarbij zijn wegligging en balans minstens net zo belangrijk als topsnelheid, misschien nog wel belangrijker zelfs. De 2WD, 4WD en Tamiya Fighter buggy zijn veruit de meest populaire klassen bij MAC Vlijmen. We ondersteunen echter ook de Stadium Truck (2WD) en Short Course (4WD) auto’s zolang deze maar elektrisch aangedreven en in schaal 1:10 zijn.
Tijdens wedstrijden worden de auto’s in hun respectievelijke klasse ingedeeld zodat er een gelijk speelveld ontstaat. De buggy’s worden bij wedstrijden dus gesplitst in tweewiel aangedreven (2wd) en vierwiel aangedreven (4wd). De 4wd modellen zijn over het algemeen stabieler en sneller dan de 2wd. Echter maakt dit de 2wd buggy’s niet minder interessant. Sterker nog de charme van de 2wd is vaak juist dat deze moeilijker de baan rond te krijgen is. Ook is deze klasse over het algemeen iets onderhouds- en budget-vriendelijker. Het is dan ook een persoonlijke voorkeur van de rijder welke klasse gekozen wordt. Je zal dus voor jezelf moeten bepalen welke klasse jou het meeste aanspreekt. Voel je vrij om een keer langs te komen, we helpen je graag verder.
HELP! WELKE AUTO MOET IK KOPEN?
Met de informatie op deze pagina heb je een idee van de modellen waarmee gereden wordt. Dit betekent echter niet dat dit de keuze van het model makkelijker maakt. Daarnaast zijn er in de populaire klassen een goede 10 fabrikanten die auto’s leveren. Heb je daarom nog vragen? Kom gerust een keertje langs op de baan. Er zijn altijd leden die bereid zijn je uitleg te geven over de verschillende modellen en hun voor- en nadelen.

2WD Buggy – Modified
De meest populaire klasse. Lichtgewicht volbloed race machines aangedreven op voor- of achterwielen. Door de relatief simpele opbouw een mooie klasse voor wie met de race hobby wil beginnen en toch wat meer snelheid zoekt dan die van de standaard Tamiya Fighter buggy.

4WD Buggy – Modified
High Tech en high speed. Aandrijving op alle vier de wielen voor ultieme grip en snelheid. If in doubt flat out! Modified wil zeggen dat de auto wel een minimum gewicht en maximale afmetingen moet hebben maar dat je qua vermogen met zeer snelle motoren mag rijden. Vooral de 4WD klasse heeft hierdoor extreme acceleratie en remkracht.

Tamiya Fighter Buggy – Stock
Standaard klasse volgens reglement dat maar zeer beperkte aanpassingen toe laat. Close racing op een vriendelijk budget waar vooral de rijder het verschil moet maken. Deze klasse is speciaal bedoeld voor de beginners. Voor een relatief klein budget kun je deze Tamiya kant en klaar kopen of zelf bouwen. Heel veel plezier voor jong en oud.

2WD Stadium Truck – Modified
Grote wielen, groot plezier! Een combinatie van de 2WD buggy en een monster truck. Unieke combinatie van een pickup body en grote wielen die ver uit de body steken. Dat gecombineerd met dikke motoren staat garant voor sensatie. De 1/10 2WD Traxxas Rustler is een mooi instap voorbeeld van een auto uit deze klasse. Wedstrijdrijders kiezen eigenlijk voor de modellen van gerenommeerde race merken als Team Associated, Schumacher of bv XRay.

4WD Short Course – Modified
Vierwielaandrijving, lange wielbasis, brede kap smalle banden en dikke motoren. Klasse waar het aan enthousiasme bij de rijders nooit ontbreekt. Wellicht gedreven door dat deze modellen voorzien zijn van grote bumpers en dat de kap over de wielen heen valt waardoor deze bij close racen minder snel in elkaar haken.

Overige modellen
Valt je model niet onder een van vorige categorieën? Geen probleem! Zolang je een elektrisch aangedreven auto in schaal 1/10 hebt, kan je altijd bij ons terecht. Dit is omdat je bij de clubavonden vrij bent in het model welke je rijdt. Bij de clubwedstrijden wordt er echter wel altijd ingedeeld op categorie. In dit geval zal er gekeken in welke categorie je het beste mee kan doen. Bovenstaande plaatje is van de legendarische caravan race die we 1 keer per organiseren.
Het Circuit
MAC Vlijmen beschikt over een uitdagend top circuit op basis van een zorgvuldig gevormde glooiende ondergrond bedekt met kunstgras. Onder droge omstandigheden biedt het kunstgras veel grip en worden op het rechte stuk hoge snelheden gehaald. De baan is toegankelijk voor beginnende piloten en veeleisend voor ervaren coureurs om echt hard op te gaan. Het circuit biedt twee layouts, te weten de club- en BK-layout. Beide met een baanbreedte van 3 meter (rechte stuk 3.5m) en een lengte van ongeveer 185m. Voor een video van het nieuwe circuit check ons YouTube kanaal hier.
De baan heeft in beide layouts een mooie flow met een goede combinatie van snelle en langzame/korte bochten. In de baan zitten de nodige elementen die deze extra uitdagend maken. We hebben lange rollende jumps, korte kleine, een grote dubbel sprong, een kleine dubbelsprong, technische chicanes en diverse off-camber bochten.

Zie het schema voor beide layouts. Voor de “Club” layout ga je op snelheid voor de stelling langs de chicane in. Met de “BK” layout draai je voor de stelling links af en moet je na de grote dubbel meeting scherp rechts.
Om een goede balans te hebben tussen beide layouts is de volgende planning gemaakt. Zie onze kalender voor seizoen 2025 voor de datums van onderstaande races.
- Clubwedstrijd #1 –> BK Layout
- Clubwedstrijd #2 –> Club Layout
- Southern Offroad Masters –> BK Layout
- Belgisch Kampioenschap –> BK Layout
- Clubwedstrijd #3 –> Club Layout
- King of the Sun “Midsummer Mayhem” open race –> Club Layout
- Clubwedstrijd #4 –> BK Layout
- Clubwedstrijd #5 –> Club Layout

Rijden in competitieverband
De races
En wat doe je op dat mooie circuit? Precies, racen! Om die reden hebben we bij MAC Vlijmen verschillende races en kampioenschappen waar je aan deel kan nemen. Hoeft natuurlijk niet, mag wel. Tijdens de wedstrijden die we organiseren is professionale wedstrijdleiding en timing aanwezig. Rondetijden worden à la Formule 1 tot op een duizendste van een seconde gemeten net een gecomputeriseerd telsysteem. Zie Seizoen 2025 voor de volledige wedstrijdkalender.
Club Kampioenschap
Wedstrijden voor onze leden waar je op een laagdrempelige manier kan instromen in de wereld van het wedstrijd rijden. Een combinatie van spannende races en een gemoedelijke sfeer maken dit erg gezellige dagen! Aan het eind van het seizoen worden in alle categorieën de clubkampioenen gekroond. Omdat we als club graag nieuwe leden verwelkomen is het mogelijk om als niet-lid één keer een clubwedstrijd te rijden à 15 Euro inschrijfgeld per klasse, buiten mededinging van het kampioenschap. Mocht je besluiten om lid te worden nemen we je natuurlijk wel direct op in ons klassement.
1/10 Southern Offroad Masters
In het leven geroepen Om het gat te vullen tussen een laagdrempelig club competitie en het wat meer formele Belgisch Kampioenschap (ook leuk). Samen racen om een open Brabantse kampioenschap! In 2025 organiseren de vier Brabantse verenigingen MAC de Kempen, Mach-One Helmond, MAC Vlijmen en Speedway Tilburg de Southern Off road Masters, first edition! Een goed georganiseerde competitie waar plezier voorop staat. Voor meer info zie www.elektrobuggy.nl of bekijk de Southern Offroad Masters Facebookpagina.
Belgisch Kampioenschap
Omdat er op dit moment geen nationale Nederlandse competitie* is in de klasse 1/10 off-road, heeft MAC Vlijmen zich aangesloten bij de FBA. De FBA is de Belgische federatie voor modelbouw. Het is dus voor leden van MAC Vlijmen mogelijk om deel te nemen aan het Belgisch kampioenschap. Daarnaast organiseren wij als club één van de wedstrijden van het Belgisch kampioenschap. Voor deelname aan het Belgisch Kampioenschap is een licentie nodig. Meer informatie over het Belgisch Kampioenschap is te vinden op: fba-rc.be.
*Hoewel er op dit moment geen nationale Nederlandse competitie is, is MAC Vlijmen ook aangesloten bij de Nederlandse modelbouwbond de NOMAC.
Online Inschrijven
We maken gebruik van professionele telsoftware voor de wedstrijden. Door dit systeem is het makkelijk voor de wedstrijdleiding om de voorinschrijvingen en resultaten te verwerken. Daarnaast heeft het voor de rijders ook een groot voordeel! Het is namelijk mogelijk met één account in te schrijven voor de wedstrijden. Dit betekent dat niet elke wedstrijd de transpondernummers opnieuw opgezocht moeten worden, als je eenmaal een account hebt dan wordt dit onthouden. Ideaal dus! Inschrijven kan je via www.myrcm.ch. Om direct naar een overzicht met alle wedstrijden van MAC Vlijmen te gaan klik hier!
Wat is zowel handig om bij je te hebben?
Benodigdheden
Wat is eigenlijk handig om allemaal bij je te hebben als je wil gaan trainen of een wedstrijd mee wil rijden. Binnen de club helpen we elkaar graag maar probeer iig onderstaande spullen bij je te hebben. Verder is het belangrijk om je bij deelname aan een race vooraf in te schrijven op MyRCM. Via deze website doen we de race administratie. We weten dan vooraf wie er mee doen in welke klasse en met wat voor transpondernummer ze rijden. Dat maakt die organisatie in de ochtend veel eenvoudiger. Zorg naast je inschrijving ook dat je je s’ ochtends altijd even meldt bij de wedstrijdleiding. Dan weet deze dat zijn startveld compleet is voor die dag.
Minimale benodigdheden
- Auto, schaal 1:10, klasse Elektro off-road.
- Zender, 2 kanaals, 2,4 GHz
- Accu’s, 2S LiPo, bij voorkeur 2
- Acculader, voor 2S LiPo, gebalanceerd
- Haspel en/of verdeeldoos
- Tafeltje en stoel (bij sommige banen is dit beschikbaar, maar reken er niet standaard op)
- Gereedschap (om je auto te onderhouden en af te stellen)
- Borstel, kwastje en een poetsdoek om je auto schoon te houden
- Transponder (MyLaps – RC4)
Ook altijd makkelijk
- Lamp, als je in een donkere ruimte bent (bv een manege race)
- Extra banden, een set met droog (Yellow) en nat (Silver) weer compound.
- Reserve-onderdelen
- Spullen om af te kunnen stellen (Demper olie / veren / zuigers / balans gewichten / enz…)
- Soldeerbout
- Dremel
- Partytent, altijd fijn om zon / regen / wind tegen te gaan
Go speedracer Go!
Je eerste racedag!
Als je voor het eerst op een wedstrijd komt, komen er veel nieuwe indrukken op je af met daarbij behorende vragen. Wanneer moet je rijden? Hoe werkt het kwalificatiesysteem? etc etc. In onderstaande tekst nemen we je mee op hoe een typische race dag er uit ziet.
Categorieën
Tijdens een (club)wedstrijd wordt er typische gereden in de volgende categorieën:
– 2wd Buggy – Modified
– 4wd Buggy – Modified
– Tamiya neo fighter – Stock
Valt jouw auto niet in een van bovenstaande categorieën? Geen probleem! We proberen je altijd in te delen in de klasse waar je het beste thuis hoort. Daarnaast is er voor het clubkampioenschap een apart klassement voor de jeugdleden. In bovenstaande categorieën is een klassement voor leden tot en met 16 jaar.
Transponder
Voor het meten van je rondetijden en positie in de race beschikt de club over een telsysteem. Hiervoor dient elke auto uitgerust te zijn met een transponder. Een transponder is een klein zendertje met een uniek nummer dat opgepikt kan worden door de tellus onder de baan. Deze kan je kopen via mylaps.com. Nieuwe leden kunnen de eerste paar wedstrijden kosteloos gebruik maken van één van de leen transponders van de club.
Kosten
Voor leden is het clubkampioenschap volledig gratis! Gastrijders betalen €15,- per wedstrijd.
Tijdschema*
~7:30 – Poort open
8:30-9:00 – Inschrijven
10:00 – Start eerste heats
13:30 – Start finales
16:30 – Wedstrijd afgelopen
(*Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de start van de finales en eindtijd afwijken. Bovenstaand tijdschema is slechts een indicatie.)

Wedstrijd format
Inrijden
Nadat de administratieve handelingen na aankomst compleet zijn kun je gaan proberen alvast een proef-accuutje te gaan rijden. Het kan zijn dat de rijdersstelling vol is, wacht dan rustig af tot er plaats is. Hou er rekening mee dat alle klassen en alle niveaus nu door elkaar rijden. Sommige zullen langzamer dan jou zijn en andere juist weer sneller. “Leven en laten leven” is nu het motto. Als je tijd hebt kan je ook even nog proberen of die andere banden niet misschien iets beter rijden of dat die andere demperstand niet misschien toch iets stabieler is. Ga evt. kijken bij andere deelnemers wat voor banden en afstellingen zij rijden en vooral ook WAAROM, je kan wel een bandencombinatie / demperafstelling over nemen van iemand die bijvoorbeeld een agressieve auto heeft, maar als je zelf dan liever een stabiele auto wil hebben kan dit zwaar tegen je werken.
Als de rijders aan het proefrijden zijn is de raceleiding druk bezig om iedereen in te delen in kwalificatieheats. Als ze daar klaar mee zijn worden er lijsten opgehangen met je kwalificatiereeksen, ook wel de “heats” genoemd. Controleer in welke heat je staat en welk nummer je in deze heat hebt. Controleer tevens of al je gegevens kloppen. In alle hectiek is b.v. een foutje bij het ingeven van de transpondernummers snel gebeurd. Plak ook de nummers op je auto op een duidelijke plaats, b.v. de voorruit en de zijkanten.
Kwalificatie
Aan het begin van de dag worden er 3 kwalificaties van 5 minuten gereden. Als er in jouw klasse meerdere kwalificatie groepen zijn probeert de wedstrijdleiding deze altijd zoveel mogelijk in te delen met gelijke snelheid en ervaring.
Zorg ervoor dat je auto klaar is als jouw heat begint en dat je dan niet snel nog een accu moet wisselen o.i.d. Meestal kan je voor de start nog snel een rondje rijden om te kijken of alles na behoren werkt. Het kan zijn dat je tijdens de 1ste kwalificatie serie wordt gevraagd om over de lus te rijden. Dan controleert de wedstrijdleiding of je transponder functioneert.
Bij de start van een worden alle auto’s op een rijtje voor de tellus gezet en 1 voor 1 afgeroepen. Als je je naam of nummer hoort mag je vertrekken. Je start dus 1 voor 1 met een paar seconde tussen pauze. We noemen dat ook wel een staggered start. Op het moment dat je de tellus passeert starten jouw 5 minuten. De kwalificaties gaan op tijd, laat snellere deelnemers dus altijd passeren dit is voor beide vaak het snelste! In de kwalificatie rij je namelijk tegen de klok, niet echt direct tegen elkaar. Zitten de 5 minuten er op dan mag je de ronden waar je op dat moment mee bezig bent afmaken. Rijd altijd door totdat de wedstrijdleiding geroepen heeft dat je gefinisht bent. Doordat voor iedereen de 5 minuten op een ander moment ingaat kan het zijn dan andere klaar zijn terwijl jij nog een ronden mag rijden!
Bij de tweede en derde reeks kwalificaties volgt dezelfde procedure. Het enige verschil dat dat er nu gestart wordt in de volgorde zoals de vorige geëindigd is. Hierdoor kan het zijn dat b.v. nummer 10 nu ineens als eerste weg mag. In de kwalificaties rij je puur om zo snel mogelijk te zijn om zo hoog mogelijk geklasseerd te worden, want dan kom je later op de dag in de snellere finales uit. Het heeft dus ook geen zin om mensen op te houden. Als iemand sneller is laat hem / haar erlangs en hou je eigen tempo vast. De telcomputer houdt aan de hand je transpondernummer je rondetijden en totaal resultaat bij. Deze resultaten worden achteraf ook geprint en opgeslagen om later de finales in te kunnen delen.
Na een kwalificatiereeks (en finalereeksen) is het de bedoeling dat je je eigen auto en zender wegzet en dat je gaat baaninzetten voor de groep die na jou start. Baaninzetten betekent dat je de auto’s die op hun dak gaan recht moet gaan zetten. Let wel op dat als iemand op zijn dak ligt dat je er niet zomaar heen sprint. De auto’s die nog rijden hebben natuurlijk voorrang. Probeer dit zo goed mogelijk te doen, want immers je wil dat ze jou ook zo snel mogelijk weer recht zetten als het bij jou mis gaat. O’ja, mocht je een keer recht gezet moeten worden, geef dan pas gas als je auto weer op de baan staat en niet als je baaninzetter de auto nog in de handen heeft.
Finale indeling
Na de kwalificaties word je ingedeeld in finale groepen. De snelste rijders zitten in de A-finale, de snelste daarna zitten in de B en C finale etc etc. Omdat alles nu opnieuw is ingedeeld is de kans groot dat je een nieuw startnummer hebt gekregen. Zorg dat je deze even op je auto plakt. Normaal worden finales met 10 rijders gereden, echter kan er gekozen worden om met een paar rijders meer of minder te rijden in een finale om ook in de laatste finales competitie te kunnen waarborgen.
Finales
Ook bij de finales rijden we 3 keer 5 minuten. De Finales starten we op een grid op het rechte stuk. Dit is een start opstelling die je ook wel kent van bijvoorbeeld de Formule 1. Dit is het moment dat je moet rijden voor positie. Dit is geen kwalificeren meer. Je mag je lijn verdedigen en anderen zullen dit nu ook fanatieker terug richting jou doen op het moment dat jezelf iemand wil inhalen. Je hoeft niemand voorbij te laten omdat die sneller is dan jou, dat is het probleem van hem of haar. Enige uitzondering is als je een ronde achter ligt. Dan mag je de rijders die je dubbelen niet hinderen, en moet je wel aan de kant. Je hoeft niet te stoppen ofzo, maar neem even een bocht wat ruimer, en roep eventueel dat je ze erlangs laat. Bij de start wordt er afgeteld waarna een zoemer klinkt of “Go” wordt geroepen. Iedereen vertrekt en omdat bij de start erg dicht op elkaar gereden wordt is het verstandig de auto voor je gewoon te volgen tot er iets meer ruimte is om in te halen. Dit voorkomt dat je betrokken bent in een crash met andere rijders, welke je vaak gelijk een achterstand geven op de rest. Dakotah Phend (Professionele rc racer) zei ooit: “You can never win it in the first corner, but you can definitely lose it”. Je rijdt wederom 3 keer waarvan je beste 2 resultaten tellen. Op basis hiervan wordt je eindresultaat bepaald.

Baaninzetten
Na het rijden ga je baaninzetten. Je zet je auto en zender zo snel mogelijk weg op de daarvoor bestemde tafel en gaat op je positie staan. Op de baan staan bordjes met nummers, deze corresponderen met het nummer op je auto. Ga op de plek staan met je nummer en trek je hesje aan. Het is nu de bedoeling dat je in het gebied waar je staat de auto’s die gecrashed zijn recht zet. Deze zet je zo snel mogelijk terug op de baan zonder de andere rijders te hinderen. Als de race afgelopen is kan je je auto ophalen en terug naar de pits gaan.
Kinderen jonger dan 13 jaar mogen uit veiligheidsoverwegingen niet zelf baaninzetter. Een vervangende baaninzetter moet hiervoor geregeld worden.
Puntentelling
Bij de clubwedstrijden maken wij gebruik van het EFRA systeem.
Na één kwalificatie reeks worden de uitslagen van de rijders gerangschikt op snelheid. De nummer 1 krijgt 1 punt, de nummer 2 krijgt 2 punten, etc etc. Dit gebeurt voor elke kwalificatie zo. Na de kwalificaties wordt het slechtste van elke rijder geschrapt. Dus stel je bent geworden 10e, 19e en 2e. Dan worden alleen de 10e en 2e tijd geteld. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en hier wordt een ranglijst gemaakt. De rijder met de minste punten komt bovenaan.
Dit zelfde systeem wordt gebruikt om de uitslag van de finale te bepalen.
Uitslagen en clubkampioenschap
Van alle wedstrijden van het clubkampioenschap worden de uitslagen bijgehouden voor het clubkampioenschap. De uitslagen worden gepubliceerd op de Facebook pagina van MAC Vlijmen en op deze website.
Puntentelling voor het clubkampioenschap
Voor elke wedstrijd krijg je punten. De rijder die 1ste wordt krijgt 100 punten, de 2de krijgt 99 punten, de 3de 98 etc etc. Aan het eind van het seizoen worden deze punten bij elkaar opgeteld. Van alle wedstrijden wordt bij iedereen de wedstrijden met de slechtste uitslag weggestreept. De rijder met de meeste punten is de winnaar van het kampioenschap.
Tot Slot
Dat was een hele lap tekst. Maak je geen zorgen je collega coureurs en de mensen van de club helpen en begeleiden je graag op je eerste race dag. We zijn allemaal ooit begonnen en vinden het super tof om nieuwe mensen in deze fantastische hobby te helpen.
Handige links
In deze sectie een selectie van pagina’s die voor de beoefenaar van onze hobby interessant kunnen zijn.
Fora en nieuws;
– oople.com – RC Forum (NL/BE)
– rctech.net – RC Forum (VS)
– modelbouwforum.nl – RC Forum (NL)
– redrc.net – RC Nieuws
– rcracingtv.com – RC Nieuws/Videos
De bekendste fabrikanten van race auto’s
– Team Associated
– Schumacher
– Yokomo
– Mugen
– Kyosho
– XRay
– Team Losi Racing
– PR Racing
