Reglementen

AVG

Algemene verordening gegevensbescherming

MAC Vlijmen zal ook de regelgeving van de AVG-wetgeving moeten opvolgen. De bescherming van persoonsgegevens is immers een hot item. Heel veel zal in de loop der jaren door uitspraken van rechtbanken duidelijker worden. Voorlopig dienen wij ons aan een aantal basisprincipes te houden om juridische problemen te voorkomen. Hieronder enkele regels waar we ons aan dienen te houden:

1.) Deelnemer aan wedstrijden verleent bij voorbaat toestemming aan MAC Vlijmen voor openbaarmaking van tijdens of rond het evenement gemaakte foto’s, beeldmateriaal, lijsten en dergelijke, waarop de deelnemer of zijn naam zichtbaar is.
2.) Alle persoonsgegevens worden door de MAC Vlijmen conform de wet bescherming persoonsgegevens vertrouwelijk behandeld.
3.) Deelnemers hebben te allen tijde het recht op inzage in, en verwijdering van, hun persoonlijke gegevens door contact op te nemen met MAC Vlijmen.

Club Huishoudelijk Reglement

Als lid van MAC Vlijmen accepteert U de inhoud van dit reglement.

1. Gedrag op en rond de baan
Artikel 1.1
Ieder lid is verantwoordelijk voor het gedrag en de acties van zijn/haar gasten en/of bezoekers.
Artikel 1.2
Eenieder is verplicht milieubelastende materialen mee naar huis te nemen en zelf in te leveren als chemisch afval.
Artikel 1.3
Al het overige huisafval dient voor vertrek uitsluitend in de aanwezige daarvoor bestemde vuilcontainers gedeponeerd te worden. Uiteraard is het toegestaan om dit afval mee naar huis te nemen.
Artikel 1.4
Schade en/of vernieling van enig goed dient direct aan het bestuur gemeld te worden.
Artikel 1.5
De geldende rijrichting op het circuit dient gerespecteerd te worden. Hier kan alleen van af worden geweken op aangeven van de wedstrijdleiding en/of het bestuur.
Artikel 1.6
Schade veroorzaakt tijdens het racen door een andere deelnemer kan niet op deze worden verhaald.
Artikel 1.7
Ieder lid, kan naar inzicht van de wedstrijdleiding en/of het bestuur aangewezen worden als baaninzetter.
Artikel 1.8
Eenieder respecteert de taken en werkzaamheden van baanonderhouders en baaninzetters.
Artikel 1.9
Eenieder draagt mede zorg voor de veiligheid van de baaninzetter, zodat de veiligheid van de baaninzetter gewaarborgd blijft.
Artikel 1.10
De baaninzetter is verplicht, als de wedstrijdleiding deze uitdeelt, een veiligheidsjasje te dragen.
Artikel 1.11
Eenieder, dat zich naar het oordeel van het bestuur schuldig maakt aan handtastelijkheden, fysiek en/of mondeling geweld, en/of gebruik van alcohol, drugs zal onmiddellijk gesommeerd worden het terrein te verlaten. Mac Vlijmen is een vereniging voor jong en oud, voornoemd gedrag wordt niet getolereerd.
Artikel 1.12
Het bestuur kan jegens dit lid aanvullende maatregelen nemen (schorsing).

2. Regels tijdens wedstrijden
Artikel 2.1
Het bestuur heeft het recht om deelnemers te weigeren.
Artikel 2.2
Klachten dienen onmiddellijk na de gereden heat te worden gemeld bij de wedstrijdleiding.
Artikel 2.3
Mac Vlijmen verzorgt te telling van de wedstrijden d.m.v. een tellus en decoders. Alle rijders dienen te beschikken over een eigen, personal transponder, indien er gebruik wordt gemaakt van een ronde-telsysteem. Iedere deelnemer dient er zelf voor te zorgen dat de transponder op een juiste manier in de auto is aangesloten en ontstoort. Alle deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de juiste werking van hun transponder.
Artikel 2.4
De wedstrijdleiding heeft ten alle tijden de uiteindelijk beslissing wanneer er zich discussies over de wedstrijd mochten voordoen.
Artikel 2.5
Direct nadat u uw heat gereden heeft, moet u, of een door de wedstrijdleiding goedgekeurde vervanger, beschikbaar zijn als baaninzetter. Ook als u in meerdere klassen rijdt. De inzetters dienen i.v.m. de veiligheid stevige schoenen te dragen. Tot 12 jaar worden geen baaninzetters toegestaan. Ouders, begeleiders of verzorgers zorgen voor vervanging.
Artikel 2.6
De baaninzetter dient op zijn plaats te blijven tot alle wagens gefinisht zijn.
Artikel 2.7
Een baaninzetter moet zijn handen vrij hebben: niet roken, drinken, eten, bellen en dergelijke.
Artikel 2.8
Wanneer een wagen uitvalt, plaatst de baaninzetter deze buiten het circuit, daar kan de auto na de heat opgehaald worden.
Artikel 2.9
Het is niet toegestaan in dronken toestand of onder invloed van medicatie of andere (verdovende) middelen te functioneren als baaninzetter of deelnemer.
Artikel 2.10
Baaninzetters hebben het recht de wagen te laten liggen wanneer de wielen niet stilstaan, aan de bestuurders wordt dan ook uitdrukkelijk gevraagd wanneer de baaninzetter naar de auto grijpt, onmiddellijk te remmen , dit is ook van toepassing buiten de wedstrijden.
Artikel 2.11
Reageer onmiddellijk wanneer er iets omgeroepen wordt dat u betreft. Als rijder / baaninzetter zorgt u ervoor dat u op tijd op de verschillende plaatsen aanwezig bent.
Artikel 2.12
Deelnemers die zich verbaal of fysiek misdragen of waarvan het rijgedrag onaanvaardbaar is, worden gesommeerd het terrein te verlaten.

3. Eigendommen
Artikel 3.1
Eigendommen van vereniging die in bruikleen aan leden of bestuursleden zijn verstrekt dienen op verzoek van vereniging of bij beëindiging van het lidmaatschap te worden geretourneerd.
Artikel 3.2
Onder eigendommen van vereniging wordt onder andere verstaan; goederen, apparatuur, gereedschappen en materialen alsmede publicaties, logo’s, software, administratie gegevens, uitslagen en kopieën hiervan.
Artikel 3.3
Het gebruik door, of overdracht van; correspondentie, logo’s, foto’s, administratieve gegevens, software en kopieën aan derden is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van het bestuur.
Artikel 3.4
Uitgaven verricht namens vereniging zijn niet toegestaan zonder toestemming van het bestuur. Indien leden kosten maken ten behoeve van de vereniging worden deze strikt en alleen vergoed wanneer er vooraf schriftelijk toestemming is gevraagd bij het bestuur. Zonder bevestiging van het bestuur zal er geen uitbetaling gedaan worden van de gemaakte kosten.
Artikel 3.5
Andermans eigendommen mogen nimmer zonder toestemming van de eigenaar gebruikt worden.
Artikel 3.6
Gevonden voorwerpen dienen te worden afgegeven aan een van de leden of bestuursleden.

4. Aansprakelijkheid
Artikel 4.1
De vereniging is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor schade of vermissing van eigendommen door derden.
Artikel 4.2
Het betreden en/of bezoeken van de baan van de vereniging geschiedt geheel op eigen risico.
Artikel 4.3
Leden dienen zelf een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en/of te verifiëren of hun verzekering schade dekt, ontstaan door modelbouwvoertuigen.

5. Publicaties
Artikel 5.1
Uitslagen van wedstrijden worden gepubliceerd. Voor B.K. – wedstrijden moeten naam en licentienummer corresponderen.
Artikel 5.2
Tijdens de wedstrijden worden foto’s gemaakt die ook gepubliceerd kunnen worden.
Artikel 5.3
Heeft een lid bezwaren tegen publicatie van zijn/haar gegevens of foto’s dan dient hij/zij dat kenbaar te maken aan het bestuur.

6. Wijzigingen huishoudelijk reglement
Artikel 6.1
Indien het bestuur hiertoe aanleiding ziet, kan het huishoudelijk reglement onmiddellijk worden gewijzigd.
Artikel 6.2
De wijzigingen worden schriftelijk gemeld aan de leden.
Artikel 6.3
Het bestuur beslist in alle gevallen, waarin noch de wet, noch de reglementen van de vereniging voorzien.

Wedstrijd Reglement

Om al het enthousiasme tijdens clubwedstrijden in goede banen te leiden hanteren we als club het volgende wedstrijdreglement. Mochten hier vragen over zijn schroom dan niet deze even in een email te sturen naar info@macvlijmen.nl.

1. Klassen
Voor het clubkampioenshap bieden we de volgende drie race klassen aan;
2wd Modified
4wd Modified
Tamiya Fighter Buggy

Per klasse geldt een minimaal aantal inschrijvingen van 3. Bij minder inschrijvingen komt de klasse voor die specifieke ronde van het clubkampioenschap te vervallen.

2. Baaninzetten
Rij je op eenzelfde wedstrijddag in meer dan 1 klasse dan vinden we dat erg gezellig maar ben je als rijder altijd zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van baaninzet mochten heats aaneengesloten gereden moeten worden. We proberen hier met het indelen van de heats rekening mee te houden maar kunnen hier geen garanties op geven. Zorg bij het baaninzetten voor je eigen veiligheid altijd dat je stevige dichte schoenen draagt. Voor kinderen tot en met 12 jaar dient de ouder/verzorger/begeleider de baaninzet dienst te voldoen of vervanging te organiseren.

3. Inschrijven
Vooraf inschrijven is gewenst, dit maakt de administratie op zondagochtend aanzienlijk eenvoudiger. Inschrijvingen zijn open t/m de vrijdag voor de wedstrijd
en verlopen via MyRCM (www.myrcm.ch)
Deelname is gratis voor clubleden. Voor niet-leden is er de mogelijkheid om 1 clubwedstrijd mee te rijden a 15 euro per klasse. Dit om niet-leden de geweldige sfeer van onze club te laten ervaren.

4. Schema Wedstrijddag
Aanmelden t/m 09:00uur
Baan gesloten & rijdersbriefing 09:30uur
Start eerste heat 09:45uur
3 kwalificatie heats van 5 minuten.
3 finales finale heats van 5 minuten
Zorg dat je auto voor zowel kwalificaties en finales voorzien is van het juiste startnummer. Stickers met startnummers zijn op de wedstrijddag beschikbaar.
Uitslagen worden bepaald volgens EFRA reglement
Kwalificatiesysteem is round by round, staggered start
Finale heats worden gestart met een grid-start zoals in de Formule 1

5. Club Kampioenschap
Wordt verreden over vijf wedstrijden, met één schrapresultaat
Klassement volgens EFRA regelement
Prijzen eindklassement na 5 ronden voor de top 3 per klasse

6. Sportiviteit staat hoog in het vaandel
We verwachten van iedere deelnemer dat deze sportiviteit hoog in het vaandel heeft. Geef elkaar in de kwalificatieheats de ruimte. In de finales heeft het geen zin om in de eerste (5) bocht(en) je actie te maken. Neem je tijd, pak de rust. We rijden finales van 6 minuten dus tijd genoeg om je legendarische helden rit door het veld naar voren te voltooien. Mocht je een inschattingsfout maken en een andere auto van achter aanrijden of in een gat duiken dat er toch niet bleek te zijn dan wacht je even tot de andere auto je weer gepasseerd is en vervolg de strijd.

Rust en kalmte tijdens de wedstrijden zorgt er voor dat iedereen zich goed kan concentreren en vermaken. Er wordt tijdens het rijden niet op de stelling gediscussieerd over acties op de baan. Wordt de innerlijke rust, en concentratie verstoord door ongewenst verbaal gedrag, dan valt iedereen uit zijn ritme en mojo… met name de organisatie… en dat wil je niet veroorzaken, de organiserende partijen zullen hierin direct consequenties van nemen, en als nodig je netjes helpen met inpakken om alsnog rustig en kalm van de wedstrijd afscheid te nemen….

7. Transponder
Elke deelnemer dient zijn eigen MyLaps transponder te verzorgen
Een deelnemer is zelf verantwoordelijk voor de werking van zijn transponder en het opgeven van het juiste nummer bij inschrijving. Leentransponders zijn beperkt verkrijgbaar via de club. Zorg dat je de club tijdig informeert als je hiervan gebruikt wilt maken.

8. Technisch reglement | Modified klassen
Het technisch regelement volgt het standaard EFRA reglement tenzij dit regelement anders gespecificeerd is.

8.1 Buggy 2wd Modified & 4wd Modified
Maximum lengte: 460mm
Maximum breedte: 250mm (op elk punt in de veerweg)
Minimum gewicht 2wd: 1474 gram (incl. transponder)
Minimum gewicht 4wd: 1588 gram (incl. transponder)
 
Motor, Snelheidsregelaar en ontvanger
Vrije motor en vrije snelheidsregelaarkeuze. Achteruit rijden (indien beschikbaar) dient op de regelaar te worden uitgeschakeld. Het is niet toegestaan om tijdens wedstrijdweekenden op het circuit achteruit te rijden. Dit om onnodige schade te voorkomen. Het gebruik van een gyroscoop of andere vormen van elektronische stabilisatie (Spectrum AVC, etc.) is verboden. Hierop volgt directe uitsluiting van de wedstrijd

Accu
2S LiPo of LiHV (High Voltage LiPo). Hardcase verplicht, i.v.m. brandgevaar zijn soft stick/shell LiPo/LiHV’s zijn niet toegestaan.

Banden
Om het niet te ingewikkeld te maken zijn de banden voor alle klassen, met uitzondering van de Tamiya Fighter Buggy klasse, vrij in merk, type en compound. Smeermiddelen zijn NIET toegestaan
Voor: vrij
Achter: vrij
Smeermiddelen: Ten strengste verboden. Bij vaststelling volgt directe diskwalificatie en uitsluiting van het totale kampioenschap.

8.2 Technisch regelement | Tamiya Fighter
In deze klasse mag je gebruik maken van deze 2 modellen:
– Tamiya DT-03 Neo Fighter – 58587
– Tamiya DT-03 Racing Fighter – 58628

Om de Fighter buggy’s iets meer geschikt te maken voor racen op het circuit mag je een aantal kleine aanpassingen doorvoeren. Om de kosten laag te houden zijn deze echter beperkt. Wat mag dan zowel veranderen aan je bolide?
– Je mag de auto voorzien van kogellagers, dit om de auto langer mee te laten gaan
– De servo saver is nogal zacht. Daarom mag je deze vervangen of evt. de originele lijmen zodat er geen speling meer opzit. De Tamiya Hi-Torque Servo Saver (300051000) is ook een goed alternatief
– De spoiler mag als deze kapot is vervangen worden voor een ander model
– Je mag de banden enkel wisselen voor banden die bij één van deze 2 modellen
geleverd worden (300053084, 309805552, 300051207)
– De auto kan voorzien worden van een 17 en 19 tands pinion, deze mogen beide gebruikt worden. De 19 tands pinion (300054629) is wel aan te raden i.v.m. de hogere topsnelheid
– Het is toegestaan om de magneten van de motor naar achteren te schuiven
– De demperbruggen zijn een zwak punt. Deze mogen evt. verstevigd worden of worden vervangen voor de carbon of aluminium uitvoering. De dempers dienen dan wel op de originele positie geplaatst te worden

Qua elektronica blijven we gewoon rijden met de motor en regelaar (TBLE-02s, TBLE-04s, THW-1060) die bij de auto geleverd wordt. De servo, zender en accu mag jezelf uitzoeken. Al zullen we “straf gewicht” uitdelen aan auto’s met dunne lcg accu’s (<4000mAh). De accu’s mag je laden tot het maximale gespecificeerde voltage maar mag nooit hoger zijn dan 8,7v. Dit om alles zo gelijk mogelijk te houden.